21 sty '19

Rola menedżera w przedsiębiorstwie

Rola menedżera w przedsiębiorstwie
()

Praca licencjacka napisana pod kierunkiem dr inż. Dominiki Woźny

rola menedżera w przedsiębiorstwie

Otoczenie współczesnych organizacji charakteryzuje się dużym stopniem zmienności oraz niepewności. Osoby zarządzające przedsiębiorstwem (menedżerowie) codziennie stawiają czoła różnym wyzwaniom, podejmują wiele decyzji, zmagają się z problemami organizacyjnymi. Menedżer w przedsiębiorstwie pełni różne role – rozumie się przez nie pewne oczekiwane społecznie sposoby zachowania. Role te są najczęściej wynikiem istnienia pewnych wzorców postępowania, funkcjonujących wewnątrz przedsiębiorstwa. Wiążą się zatem z określoną pozycją danej osoby w strukturze organizacyjne.

Jaką rolę pełni menedżer w przedsiębiorstwie?

W celu poznania opinii pracowników przedsiębiorstwa odzieżowego X na temat roli menedżera w przedsiębiorstwie, dla potrzeb pracy licencjackiej, przeprowadzono własne badanie ankietowe wśród 100 pracowników tej firmy. Respondenci byli w zróżnicowanym wieku. 62% badanych stanowili mężczyźni. Kwestionariusz ankiety składał się z 13 pytań (w tym 3 metryczkowe). W niniejszym opracowaniu przedstawiono jedynie główne wyniki własnego badania ankietowego.

menedżer w przedsiębiorstwie

Kluczowe kompetencje menedżera

W opinii zdecydowanej większości ankietowanych menedżer powinien posiadać wizję (62%) i być zaangażowany w działania (61%). Prawie połowa respondentów (48%) zadeklarowała, że osoba na stanowisku menedżera powinna być kompetentna.

Pozostałe istotne cechy, jakimi powinien odznaczać się menedżer to, zdaniem ankietowanych: udzielanie wsparcia (36%), wiara w innych ludzi (31%), wewnętrzne zmotywowanie (25%), gotowość do udzielania pomocy (19%), delegowanie zadań (17%) oraz troskliwość (12%). Według ankietowanych największym wyzwaniem biznesowym dla współczesnych menedżerów jest przetrwanie przedsiębiorstwa w warunkach zmieniającego się rynku (75%). 40% badanych uważa, iż takim wyzwaniem jest spełnianie oczekiwań właścicieli firm i udziałowców, 31% respondentów stwierdziło, że najważniejsza jest kontrola jakości. Ponadto ankietowani wskazywali na zwiększanie zysków (29%) oraz codzienną obsługę klienta (15%).

Ponad połowa badanych stwierdziła, że kluczowe umiejętności potrzebne do sprostania wymienionym wyzwaniom biznesowym to umiejętności podejmowania decyzji (58%) i umiejętności rozwiązywania problemów (53%). Nieco mniej osób wskazało na umiejętności komunikacyjne (45%) oraz umiejętności strategiczne (40%). Co 20 ankietowany wskazał na umiejętności techniczne.

W opinii badanych pracowników najważniejszym dla lidera czynnikiem potrzebnym do odniesienia sukcesu jest w pierwszej kolejności wyczucie (37%). Na drugim miejscu znalazło się słuchanie (30%). Wyjaśnianie przyczyn to kolejny wskazywany przez ankietowanych czynnik (18%). Najmniej osób wskazało na dzielenie się informacjami (15%).

W opinii ankietowanych najistotniejszymi cechami menedżerów są zdolności interpersonalne (70%). 1/5 respondentów (20%) stwierdziła, że jest to doświadczenie, a według 10% najważniejsza jest wiedza merytoryczna. Zdaniem połowy respondentów od menedżera najbardziej oczekuje się umiejętności myślenia w szerszej perspektywie (holistycznego). Według 1/4 ankietowanych są to umiejętności techniczne oraz interpersonalne. Taka sama liczba osób wskazała na umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych.

rola menedżera w organizacji

W opinii 70% ankietowanych wciągu ostatniej dekady rola menedżera uległa ewolucji. 22% badanych nie wie, czy tak się stało. Z kolei 8% stwierdziło, że taka ewolucja nie miała miejsca. Zdaniem większości badanych pracowników (66%) bycie menedżerem powoduje zdobycie wyższego statusu społecznego. 30% badanych uważa, że tak nie jest. 4% nie wie, czy bycie menedżerem powoduje zdobycie wyższego statusu społecznego.

3/4 respondentów jest zdania, że nie ma różnicy w sposobie kierowania menedżerów-kobiet i menedżerów–mężczyzn. 12% ankietowanych zadeklarowała, że mężczyźni są lepszymi menedżerami niż kobiety, a 8% respondentów było przeciwnego zdania. 5% nie ma zdania na ten temat.

Podsumowanie

Wyniki przeprowadzonego badania ankietowego potwierdziły przekonanie o uniwersalności pracy menedżera, w której potrzebne są liczne kompetencje i umiejętności, różniące się w zależności od danej sytuacji, a także od specyfiki przedsiębiorstwa.

Menedżer pełni różne role w przedsiębiorstwie, w tym: informacyjną, interpersonalną oraz decyzyjną. Ponadto profesjonalna praca menedżera otwartego na kreatywnie przedsięwzięcia, wpływa na konkurencyjność danego przedsiębiorstwa. Rezultatem tego jest konieczność szerokiego, interdyscyplinarnego kształcenia przyszłych menedżerów, aby w sposób efektywny i sprawny zarządzali całym przedsiębiorstwem.

Autor: Marta Dymacz

Jak bardzo interesujący był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby zagłosować

Średnia ocena / 5. Głosów:

Jak narazie nikt nie głosowal.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

multis-multum-kwiecien-2024
Szukaj
Multis Multum

Multis Multum to magazyn studencki tworzony przez Studentów Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości pod nadzorem:

Redaktor Naczelna – mgr Aneta Idzik-Nowak

Adiustator – dr inż. Dominika Woźny  

Kontakt: a.idzik@wszib.edu.pl

Gdzie możesz nas czytać?

Multis Multum to bezpłatny kwartalnik dostępny na terenie uczelni WSZiB przy Al. Kijowskiej 14 w Krakowie.