5 paź '21

Jesienna chandra – jak sobie z nią poradzić?

Jesienna chandra – jak sobie z nią poradzić?
()

Październik jest miesiącem z okresu złotej polskiej jesieni. Wspaniałe pomarańczowo-żółte krajobrazy sprawiają, że jesień jest jedną z ulubionych pór roku wielu z nas. Jednak doskonale wiemy, że nie w każdym roku jest nam dane cieszyć się z prawdziwych uroków jesiennych miesięcy. Bardzo często słonecznych dni jest „jak na lekarstwo” i to, czego możemy doświadczyć, to tylko szara i ponura aura. Podczas deszczu i wiatru często pogarsza nam się humor, gdy tylko spojrzymy przez okno. Dodatkowo dni są coraz krótsze, a wieczory zimniejsze. Jak wtedy nie tęsknić za wakacjami i pogodzić się z tym, że cudowne lato już odeszło? Jakie są sposoby na przetrwanie tego ciężkiego okresu? Jak możemy poradzić sobie z jesienną chandrą?

Jak radzić sobie z jesienną chandrą?

Czas na relaks

Dla większości z nas okres wakacyjny jest czasem wzmożonej aktywności. Dni są długie, więc pozwalają na wykonywanie wielu różnych czynności, jednak gorące słońce po dłuższym czasie jest już dla nas męczące. Nawet urlop, na który czekaliśmy z utęsknieniem, nie zawsze wiąże się z prawdziwym i efektywnym odpoczynkiem. Nasz organizm całe lato pracuje na naprawdę wysokich obrotach i jesień jest idealnym okresem, żeby pozwolić mu trochę odetchnąć. Doskonale sprawdzi się więc wieczór z ulubioną książką, serialem czy po prostu muzyką. W połączeniu z ciepłym kocem i gorącą herbatą lub kakao pomoże złapać chwilę wytchnienia. Wspaniałym relaksem będzie też odprężająca kąpiel. W połączeniu z olejkami eterycznymi zadziała dobrze nie tylko na nastrój, ale również na sam organizm.

Znajdź hobby

W lecie rzadko mamy czas na swoje hobby. Zazwyczaj mamy napięty grafik i na nic nie wystarcza nam czasu. Długie jesienne wieczory i weekendy bez atrakcji są idealną okazją do odnalezienia nowego hobby. Jest to dobry czas, aby poruszyć swoją wyobraźnię, nakłady kreatywności i odkryć zainteresowania. Jednocześnie nowe zajęcie zainspiruje nas do działania, doda motywacji i pozwoli odgonić wszystkie czarne myśli, które przychodzą podczas jesiennej chandry. Skupimy się na czymś przyjemnym, co daje nam satysfakcję.

Aktywność fizyczna

Nawet jeżeli jesienna aura nie zachęca nas do uprawiania sportu na zewnątrz, nie możemy całkowicie z niego zrezygnować. Aktywność fizyczna nie tylko pozwoli utrzymać formę, ale również zwiększy poziom hormonów szczęścia w organizmie, co niewątpliwie przyczyni się do poprawy humoru. Najbardziej wskazany jest oczywiście ruch na świeżym powietrzu, jednak ciężko jest się do niego zmusić, gdy na zewnątrz jest nieprzyjemnie. Dla wielu z nas lepszym pomysłem będzie wyjście na siłownię lub do klubu fitness. Jeśli nie masz takiej możliwości – nic straconego! W dzisiejszych czasach Internet jest wypełniony po brzegi różnorodnymi ćwiczeniami – idealnie sprawdzą się w tej sytuacji.

Nie zamykaj się w sobie

Wielu z nas przez gorszy humor postanawia ograniczyć kontakty z innymi. Często nie mamy ochoty nigdzie wychodzić ze względu na pogodę, lenistwo, czy też po prostu zły dzień. Jednak takie dni zdarzają się coraz częściej i w większości przypadków ludzie zamykają się w sobie, popadając w stany depresyjne. Musimy pamiętać, że nasi przyjaciele zawsze nas wysłuchają, nawet jeżeli chcemy im tylko ponarzekać na dzisiejszy okropny dzień. Najważniejsza w tym wszystkim jest więc rozmowa. Zamiast siedzieć w domu, wyjdź do znajomych. Spotkaj się z nimi, zagrajcie w planszówkę, spędźcie miło czas. Jeśli naprawdę nie chcesz wychodzić na zewnątrz – znów odsyłam do Internetu. On daje nam tyle możliwości, że grzech z nich nie skorzystać! Włącz więc kamerkę, rozpocznij wideo-konferencję i zagrajcie wspólnie, chociażby w kalambury online. Poprawa humoru gwarantowana!

Zadbaj o witaminy

Jesienią powinniśmy zwracać większą uwagę nie tylko na swoją odporność, ale i na dostarczanie naszemu organizmowi odpowiedniej ilości mikro- i makroelementów. Wiele pierwiastków wpływa bezpośrednio na nasz nastrój bądź jego pogorszenie, a do jednych z nich możemy zaliczyć magnez. Naukowcy udowodnili, że jego niedobory wywołują rozdrażnienie, depresję, a nawet stany lękowe. Niedobór magnezu jest także związany z kłopotami ze snem, a przecież nic tak nie psuje następnego dnia, jak bezsenna noc. Podobnie niedobory witaminy D w naszym organizmie wpływają na pogorszenie się nastroju. Latem słońce dostarcza nam sporą ilość tej witaminy, jednak jesienią, gdy słońce nie jest z nami tak często, musimy sami zadbać o zwiększenie jej poziomu. Warto więc pamiętać o odpowiedniej diecie oraz suplementacji, która pozwoli nam uzupełnić niedobory witamin i pierwiastków.

Pamiętaj o dobrym śnie

Dobra noc i zdrowy sen ma bezpośredni wpływ na kolejny dzień i nasze samopoczucie. Pora roku jest dla nas wystarczająco ciężka, dlatego jeżeli są kwestie, w których możemy sobie pomóc – po prostu to zróbmy. Sen jest tutaj najlepszym przykładem. Powinniśmy zawsze dbać o to, żeby był zdrowy i efektywny. Jeżeli zadbamy o szczegóły, nie będzie to trudne zadanie. Po pierwsze powinniśmy kłaść się spać i wstawać o regularnych porach. Bardzo ważne jest również dobre zaciemnienie pomieszczenia, w którym śpimy. Poza tym powinniśmy zwrócić uwagę, aby nie jeść kolacji później niż 2 godziny przed snem. Dobry wpływ na jakość snu będzie miała też gorąca kąpiel lub prysznic. Jeżeli zadbamy o te kilka drobnych szczegółów, nasz organizm będzie czerpał ze snu maksymalne korzyści. Wtedy następnego dnia nie będzie przemęczony i zniechęcony do działania, a wręcz przeciwnie – pełen energii gotowy do mierzenia się z rzeczywistością.

I ostatni (mój ulubiony sposób): jeśli czekolada poprawia Ci humor – nie krępuj się! Czas na stroje kąpielowe już minął i nie musisz dbać o linię. 😊

Autor: Karolina Markowicz

Jak bardzo interesujący był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby zagłosować

Średnia ocena / 5. Głosów:

Jak narazie nikt nie głosowal.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szukaj
Multis Multum

Multis Multum to magazyn studencki tworzony przez Studentów Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości pod nadzorem:

Redaktor Naczelna – mgr Aneta Idzik-Nowak

Adiustator – dr inż. Dominika Woźny  

Kontakt: a.idzik@wszib.edu.pl

Gdzie możesz nas czytać?

Multis Multum to bezpłatny kwartalnik dostępny na terenie uczelni WSZiB przy Al. Kijowskiej 14 w Krakowie.