24 cze '16

Barometr nastrojów jako narzędzie audytu koniunktury

Barometr nastrojów jako narzędzie audytu koniunktury
()

Słowo „audire”, czyli z języka łacińskiego „słuchający” dało początek dzisiejszej specjalizacji, jaką jest audyt. Polega on na systematycznej i niezależnej ocenie procesu, produktu lub organizacji. W przypadku rozpatrywania procesu o szerokiej skali, z populacji ogółem wybierana jest reprezentatywna próba, a diagnoza przeprowadzana jest za pomocą metod statystycznych. Nadrzędnym celem audytu jest ocena wiarygodności oraz rzetelności badanego procesu, a także wykazanie nadużyć, jeśli takie wystąpiły.

W latach 2013 – 2015 w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości zostało przeprowadzone badanie nastrojów społecznych wśród Studentów WSZiB, mieszkańców Krakowa i okolic. Uzyskano w nim ogromną liczbę odpowiedzi, dotyczących najważniejszych instytucji oraz zjawisk, zachodzących na co dzień w naszym kraju. Projekt polegał na rozprowadzeniu przez Studentów ankiet o tematyce gospodarczej wśród członków rodziny i znajomych. Następnie, w ramach pracy egzaminacyjnej z przedmiotu Statystyka, Studenci opracowywali wyniki, stanowiące podsumowanie kolejnego semestru akademickiego, co dawało średnio około 3000 ankiet na semestr. W analizie społeczno-gospodarczej, wykorzystane zostały wyniki z czterech kolejnych semestrów, czyli odpowiedzi 12  000 ankietowanych. Ankieta obejmowała: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wysokość zarobków, wykształcenie, dochody na jedną osobę w rodzinie. Przyjęto szkolną skalę ocen: od 1 (ocena najniższa) do 5 (najwyższa nota). Uzyskane w ankietach odpowiedzi zostały poddane analizie przekrojowej.

Projekt z wykorzystaniem barometru nastrojów

Celem projektu było udowodnienie sensu przeprowadzania oraz przede wszystkim skuteczności procesu audytu w odniesieniu do kondycji gospodarki. Metodą stosowaną w omawianym badaniu był barometr nastrojów, natomiast za narzędzie do pozyskiwania danych posłużyły ankiety. Za kolejny cel projektu przyjęto poznanie nastrojów respondentów z różnych grup wiekowych, z naciskiem na przedział 18-24 lat, czyli wiek studencki. Ponadto diagnoza miała stanowić uzasadnienie uniwersalnego charakteru narzędzia barometru, wykorzystywanego do poznawania nastrojów grup wielkich (społeczeństwo polskie) oraz mniejszych, np. pracownicy wybranej firmy.

Metodologia badań w środowisku Studentów WSZiB w latach 2013 – 2015

Podczas prowadzenia pracy badawczej zgromadzono imponującą liczbę ponad 12 000 arkuszy, zawierających po 16 pytań oraz metryczkę. Liczbie wypełnionych ankiet odpowiada w przybliżeniu średnia liczba mieszkańców małego miasta w Polsce. Zauważono, że o ile zmienna wiek determinuje odpowiedzi ankietowanych i uzasadnia ich zróżnicowanie, to płeć nie wpływa znacząco na wybór ocen dla poszczególnych pytań. Reprezentatywna próba ponad 12 000 ankietowanych gwarantuje wiarygodność odpowiedzi oraz sprawiedliwość ocen, gdyż trudno stwierdzić tu przypadkowość wyrażanych poglądów.

Badaną populację reprezentuje ogromna liczba respondentów. Podczas ankietyzacji udało się przepytać równą liczbę kobiet, jak i mężczyzn. Dla uporządkowania tak wielkiej ilości danych respondenci zostali podzieleni ze względu na: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania oraz dochody na jedną osobę. Najliczniejszą grupą okazali się ludzie w wieku 18-24 lat. Grupa ta liczyła 3935 osób, co stanowi aż 1/3 całej badanej populacji. Dla porównania liczba przepytanych seniorów była siedmiokrotnie niższa i sięgnęła jedynie 557 osób.

Podsumowanie badania z wykorzystaniem metody barometru nastroju

Użycie w niniejszej pracy metody barometru w pełni odzwierciedliło wpływ nastrojów oraz poziomu zaufania ludzi do instytucji publicznych na stan gospodarki. Na podstawie zgromadzonych danych – przede wszystkim średnich ocen w poszczególnych semestrach – można przewidzieć stan koniunktury w ciągu najbliższych kilku lat. Z powyższej diagnozy wyłaniają się niestety pesymistyczne wizje o zmniejszenia się udziału młodych, dobrze wykształconych osób w krajowym PKB. Świadczą o tym przede wszystkim ich pesymistyczne nastroje wobec kondycji gospodarki oraz przeświadczenie o braku perspektyw na jej poprawę.

Uzyskane odpowiedzi sugerują również sfery życia, z których nie są zadowoleni ludzie młodzi. Na podstawie ocen przyznanych poszczególnym zmiennym można także zauważyć problemy wymagające natychmiastowej naprawy, jakimi w przypadku niniejszego badania były m.in.: funkcjonowanie publicznej służby zdrowia (najwyższa nota wyniosła jedynie 2,47), a także niezadowalająca społeczeństwo działalność rządu (najwyżej ocenionego na 2,51 noty). Dzięki wnikliwej interpretacji odpowiedzi respondentów, czyli poznaniu ich nastrojów, możliwe było wskazanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu gospodarki krajowej. Celem przeprowadzania audytu w jakiejkolwiek organizacji jest wskazanie jej słabych stron oraz zaproponowanie rozwiązań, mających poprawić jej sytuację. Z przeprowadzonej diagnozy społecznej wynika, iż konieczne jest powstrzymanie osób młodych przed masową i niestety uzasadnioną emigracją zarobkową. Barometr nastrojów jasno wskazuje, że jeśli sytuacja gospodarcza w Polsce nie ulegnie zmianie – będziemy mieć coraz mniej młodych i dobrze wykształconych specjalistów, którzy mają duży wpływ na stan gospodarki.

Sprawdź, również ciekawy artykuł dostępny na naszym blogu dotyczący budowania relacji z klientem: Budowanie relacji – czyli jak zatrzymać przy sobie klienta

Jak bardzo interesujący był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby zagłosować

Średnia ocena / 5. Głosów:

Jak narazie nikt nie głosowal.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

multis-multum-kwiecien-2024
Szukaj
Multis Multum

Multis Multum to magazyn studencki tworzony przez Studentów Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości pod nadzorem:

Redaktor Naczelna – mgr Aneta Idzik-Nowak

Adiustator – dr inż. Dominika Woźny  

Kontakt: a.idzik@wszib.edu.pl

Gdzie możesz nas czytać?

Multis Multum to bezpłatny kwartalnik dostępny na terenie uczelni WSZiB przy Al. Kijowskiej 14 w Krakowie.