3 sty '23

Psychologia tłumu – dlaczego tak łatwo ulegamy wpływom innych osób

Psychologia tłumu – dlaczego tak łatwo ulegamy wpływom innych osób
()

Świat postrzegany jest indywidualnie przez każdego nas. Wykreowany światopogląd to bezpośredni skutek naszych przekonań, a także ukształtowanych osobistych wartości oraz względów kulturowo-religijnych. Człowiek jako jednostka indywidualna, już od najmłodszych lat dokonuje wielu wyborów, a jednym z pierwszych świadomych jest wybór społeczności, nawet szkolnej, którą zamierza się otoczyć. Istota ludzka, określana jest również jako społeczna, ponieważ nie może się w pełni realizować bez obecności innych, a realizacja własnych potrzeb możliwa jest tylko w społeczeństwie.

Czym jest psychologia tłumu?

Psychologia tłumu to dziedzina psychologii społecznej, która zdefiniowała bodźce odpowiedzialne za uleganie innym oraz bycie podatnym na sugestie przez jednostki w dużych zbiorowiskach. Zjawisko ulegania można zaobserwować w szeroko pojętym tłumie, który określany jest jako zbiorowość jednostek, a jego specyfika polega na ,,zarażaniu emocjami”. Opisane zjawisko można zaobserwować w rutynie dnia codziennego, a także w wyjątkowych sytuacjach (np. marsze, protesty, szerokiej skali imprezy masowe). Prawdziwe oblicze psychologii tłumu to emocjonalne wzniesienie powstałe na skutek bodźców. W zbiorowości odczuwane emocje mają spotęgowany, a także wyolbrzymiony charakter, co nie zdarza się w pojedynkę. Skąd tak właściwie wzięło się zjawisko ulegania wpływom innych osób? Podświadomie każdy człowiek posiada własne przekonania o słuszności i etyce danych postępowań, naturalnie jesteśmy w stanie ocenić i wyciągnąć wnioski, które z nich wykraczają poza nasze normy.

Jak działa psychologia tłumu?

Jednostka pod wpływem bodźców, które generuje tłum w znacznym stopniu zatraca swoją indywidualność, podejmując przy tym samym nieoczywiste dla siebie wybory, a obraz jej zachowania kształtuje się na zasadzie postępowania zgodnie z ideą tłumu. Zanik indywidualności jest także skutkiem rozproszenia odpowiedzialności. W sytuacji, gdy każdy uczestnik wydarzeń jest anonimowy, nikt nie czuje się winien konsekwencjom działania grupy. Zbiorowość jednostek, które w danym miejscu oraz czasie ulegają ograniczającej sugestii oraz działaniom tłumu, to doskonały obraz zasady syndromu grupowego myślenia. Zjawiskiem opisywanym przez psychologię społeczną, a którego skala w obecnych czasach znacznie wzrasta jest efekt owczego pędu. Opisywany fakt polega na nabywaniu dóbr materialnych przez konsumentów, celem nie ich użytkowania lecz pod wpływem chęci utożsamiania się do innych jednostek. Fenomen owczego pędu, to praktyczny przykład ulegania wpływom innych osób, który stale zaznacza swoją obecność w życiu codziennym. Współcześnie prawie każdy z nas, może wyrażać własne poglądy, a także podejmować liczne działania, w słusznych dla naszego sumienia sprawach. Doświadczenie przebywania w danej zbiorowości wzbogacone jest w zalety, natomiast w wielu przypadkach ślepe i uparte podążanie za ideą, może prowadzić do negatywnych w skutkach konsekwencji.

Polecamy także artykuł: Graffiti – kiedy kończy się sztuka, a zaczyna wandalizm

Autor: Iga Struzikowska

Jak bardzo interesujący był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby zagłosować

Średnia ocena / 5. Głosów:

Jak narazie nikt nie głosowal.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Multis Multum

Multis Multum to magazyn studencki tworzony przez Studentów Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości pod nadzorem:

Redaktor Naczelna – mgr Aneta Idzik-Nowak

Adiustator – dr inż. Dominika Woźny  

Kontakt: a.idzik@wszib.edu.pl

Gdzie możesz nas czytać?

Multis Multum to bezpłatny kwartalnik dostępny na terenie uczelni WSZiB przy Al. Kijowskiej 14 w Krakowie.