CZYM JEST ZAANGAŻOWANIE?
W roku 2022 zaledwie niewielki procent pracowników na całym świecie, a dokładniej 23%, wykazywało pełne zaangażowanie i entuzjazm w pracę. W Europie wskaźnik nastrojów pracowników wynosił 13%, co oznacza, że większość pracowników nie angażowała się w swoje obowiązki. W Polsce tylko 14% pracowników wykazywało wysokie zaangażowanie – jak podaje State of the Global Workplace: 2023 Report przeprowadzony przez Instytut Galuppa.
Zaangażowanie na poziomie 23% wykazuje jednak tendencję rosnącą, ponieważ jest to najwyższy wynik od 2009 roku, gdy Instytut Galuppa rozpoczął badania w tym obszarze. Zaangażowanie stale ewoluuje, dlatego jest to ważny temat, nad którym pochylają się nie tylko pracodawcy, managerowie, kierownicy, ale także społeczność akademicka. Dlatego też podczas V Studenckiej Sesji Naukowej w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości przybliżony został temat budowania zaangażowania pracowników w środowisku pracy. Prezentacja została przedstawiona przez jednego z członków Naukowego Koła Przedsiębiorczości.
Co to jest zaangażowanie pracowników?
Zaangażowanie pracowników jest doskonałym przepisem na sukces organizacji, zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności na rynku. Jego brak natomiast wpływa na spadek produktywności, wysokie koszty związane z nieobecnością, a także rekrutacją czy rotacją pracownika. Zaangażowanie pracowników to pojęcie, które ma wiele definicji. Jedną z nich jest definicja Institute for Employment Studies (IES), która opisuje zaangażowanie jako:
Pozytywny stosunek pracowników do organizacji i jej wartości. Zaangażowany pracownik jest świadomy kontekstu biznesowego, pracuje z kolegami nad poprawą efektywności pracy dla zysku organizacji. Organizacja musi pracować nad rozwojem i podtrzymaniem zaangażowania, które wymaga dwustronnych relacji pomiędzy pracodawcą i pracownikiem.
Jakie wyróżniamy rodzaje zaangażowania pracowników?
Mówi się o trzech rodzajach zaangażowania rozpatrywanych w następujących kategoriach: afektywne, trwałe i normatywne. Jeśli pracownik identyfikuje się z organizacją, jej wartościami i przyjętymi normami, a dodatkowo odczuwa emocjonalne powiązanie ze swoim miejscem pracy, to znaczy, że jest zaangażowany afektywnie. Zaangażowanie trwałe ma miejsce wtedy, gdy pracownik identyfikuje się z organizacją, tylko dlatego, że nie może sobie pozwolić na poniesienie kosztów związanych z odejściem z firmy. Natomiast trzeci ostatni rodzaj zaangażowania dotyczy pracownika, który czuje się mocno zobowiązany do pozostania w organizacji poprzez normy społeczne.
Czym charakteryzuje się zaangażowany pracownik?
Profil pracownika zaangażowanego obejmuje szereg cech i zachowań, które wskazują na wysoki poziom zaangażowania i motywacji w wykonywaniu pracy. Oto kilka z nich:
- CHĘĆ ROZWOJU I DOSKONALENIA SWOICH UMIEJĘTNOŚCI: Pracownik zaangażowany posiada wewnętrzną motywację do osiągania wysokich wyników, dąży do tego, aby wykonać zadania, jak najlepiej potrafi. Chce rozwijać się zawodowo.
- POZYTYWNE PODEJŚCIE I WSPÓŁPRACA: Pracownik zaangażowany charakteryzuje się pozytywnym nastawieniem do pracy oraz chętnie dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi członkami zespołu.
- IDENTYFIKACJA Z ORGANIZACJĄ: Pracownik zaangażowany ma poczucie przynależności do organizacji, łączy się z jej misją oraz celami. Identyfikuje się również z wartościami i praktykami organizacji.
- INICJATYWA: Pracownik zaangażowany często samodzielnie podejmuje działania. Zdarza się, że wykonuje pracę ponad swój zakres obowiązków często dodatkową i z własnej inicjatywy.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ: Pracownik zaangażowany wskazuje odpowiedzialność i akceptacje za podejmowane działania, które są zgodne z przypisanymi mu obowiązkami.
Jakie są najważniejsze czynniki budujące zaangażowanie pracowników?
Pracownicy, którzy są zaangażowani, wykazują chęć bycia w organizacji, towarzyszy im pozytywny stosunek do pracy oraz pragnienie osiągnięcia jak najlepszych wyników. Kluczowe jest zrozumienie aspektów, które wpływają na to zjawisko, aby efektywnie zwiększać zaangażowanie w organizacji. Zatem do najważniejszych czynników budujących zaangażowanie pracowników możemy zaliczyć:
– włączenie pracowników w możliwość podejmowania decyzji (partycypacja pracowników),
– stopień, w jakim pracownik może wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności w organizacji,
– stopień przywiązania uwagi przez managerów do pracy i osiągnięć pracowników,
– możliwość definiowania swojej pracy przez pracowników, poczucie autonomii i wpływu na swoje zadania,
– stopień, w jakim organizacja dba o dobre samopoczucie pracowników i możliwości ich rozwoju.
Czy zatem wynagrodzenie stanowi najważniejszy czynnik budujący zaangażowanie pracowników? Pieniądze są jednym z czynników, które mogą wpływać na zaangażowanie pracowników, ponieważ godziwe wynagrodzenie jest odpowiedzią na efektywną pracę. Są jednak aspekty dużo bardziej kluczowe takie jak: partycypacja pracowników, atmosfera w pracy czy też możliwość rozwoju.
Więcej na temat zaangażowania pracowników dowiesz się na studiach z Zarządzania przedsiębiorstwem.
Agnieszka Szafarska
Prelekcja wygłaszana podczas V Studenckiej Sesji Naukowej WSZiB