VII Konferencja Rady Naukowej Polskiego Klubu Ekologicznego
Perspektywy wprowadzenia w Krakowie elektrycznych autobusów i samochodów są ciekawym pomysłem dla mieszkańców i odwiedzających miasto gości. Dnia 30 maja br. w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie odbyła się siódma już debata organizowana przy współpracy Polskiego Klubu Ekologicznego, dotycząca problemu zanieczyszczenia powietrza w Krakowie i alternatyw dla pojazdów spalinowych.
Jeżdżące laboratorium
Spotkanie rozpoczęła prezentacja innowacyjnego samochodu wodorowego, skonstruowanego przez inżynierów Akademii Górniczo-Hutniczej. Prelekcję na ten temat poprowadzili dr inż. Daniel Prusak oraz dr inż. Grzegorz Karpiel z AGH, któ- rzy przy współpracy z Wojskową Akademią Techniczną stworzyli nowy rodzaj samochodu. Trwający sześć miesięcy projekt zakończył się niebywa- łym sukcesem. W rezultacie udało się stworzyć hydrocar, pojazd napędzany wodorem lub alternatywnie energią elektryczną bez użycia dobrze nam znanych paliw, emitujących zanieczyszczenia do atmosfery. Samochód wyposażony jest w cztery niezależne silniki elektryczne napędzające każde z kół, nadwozie typu roadster, przewidziane są miejsca dla dwóch pasażerów i wreszcie: pojazd posiada pod maską aż 270 koni mechanicznych, co pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h w niecałe 4,6 sekundy! Jest to dobry wynik jeśli weźmiemy pod uwagę masę pojazdu, która wynosi 1,2 t. Interesujący jest fakt, że pojazd może być również sterowany za pomocą telefonu komórkowego, co jest rozwiązaniem wybiegającym daleko w przyszłość motoryzacji. Należy zaznaczyć, że jest to jeden z pierwszych na świecie pojazdów napędzanych nowym rodzajem paliwa: sproszkowanym wodorem oraz prądem elektrycznym. Jak podkreślają twórcy samochodu, jest on dziś jedynie nośnikiem technologii i zapowiedzią powstania alternatywy dla pojazdów spalinowych. Hydrocar to propozycja rozwiązania problemu z zanieczyszczeniem powietrza w Krakowie. Jednak aby możliwe było produkowanie auta na wielką skalę, należy dostosować je do poruszania się po drogach. Pierwszy pokaz samochodu odbył się na Targach MOTOSHOW w Krakowie – pojazd wystąpił w roli demonstratora technologii motoryzacyjno-naukowej.
Czy hydrocar jest w pełni ekologiczny?
Podczas konferencji zwrócono uwagę na paradoks, jaki można zaobserwować w przypadku omawianego samochodu. Prawdą jest, że hydrocar podczas pracy nie emituje szkodliwych dla zdrowia (ludzi i przyrody) spalin, jednakże potrzebny do jego naładowania prąd jest wytwarzany w Polsce głównie poprzez spalanie węgla. Reasumując: aby możliwe było naładowanie elektrycznego auta prądem – należy wcześniej tenże prąd wyprodukować m.in. poprzez proces spalania węgla.
Ferrari na prąd? To możliwie w przyszłości!
Kolejną prezentację podczas konferencji poprowadził Łukasz Szewczyk – zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta i Gminy Krakowa. Okazuje się, że pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne na ca- łym świecie ze względu na brak emisji spalin. Są również propagowane przez Unię Europejską jako element wdrażania transportu zrównoważonego. Co to oznacza? W najbliższych latach będziemy mogli zaobserwować wzrost udziału samochodów napędzanych elektrycznie w ogólnej liczbie pojazdów. Jak dotąd, w samym Krakowie od początku roku mamy zarejestrowanych aż 33 samochodów elektrycznych i 526 hybrydowych1 . Innowacyjne rozwiązania proekologiczne są również stosowane w komunikacji miejskiej. W Krakowie już przeszło dwa lata funkcjonuje linia autobusowa obsługiwana pojazdami elektrycznymi. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów przewożą trzy elektryczne autobusy. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego.
Carsharing
Carsharing to system wspólnego użytkowania samochodów osobowych. Na czym polega? To idea publicznego użytkowania pojazdów napę- dzanych elektrycznie, służąca obniżeniu współ- czynnika zakorkowania oraz zanieczyszczenia miasta. Szacuje się, że 1 auto użytkowane przez wiele osób mogłoby zastąpić 5 osobnych pojazdów (którymi zazwyczaj porusza się zaledwie jedna lub dwie osoby). Jest to także idealne rozwią- zanie dla osób nieposiadających własnego auta. Niewątpliwym atutem tego rozwiązania byłaby również poprawa kondycji środowiska w Krakowie poprzez zmniejszenie ilości zanieczyszczeń, pochodzących ze spalania paliw.
W początkowej fazie projektu planowane jest wprowadzenie do obiegu 100 ekologicznych pojazdów w trzech następujących klasach: 35 samochodów 2-osobowych, 50 samochodów 4-osobowych klasy A, 15 małych samochodów dostawczych. Trwają intensywne prace nad wdrożeniem tego systemu w Krakowie – do czerwca br. trwają zgłoszenia firm zainteresowanych udziałem w tym przedsięwzięciu. Jak widać ekologiczne rozwiązania są coraz chętniej rozpatrywane i wdrażane przez władze miasta i indywidualnych inwestorów.