Kim jest coach?
Aby poprawnie wyjaśnić, kim jest i co robi coach, należy najpierw przyjrzeć się znaczeniu samego tego słowa. Ludziom dzisiaj, niestety zbyt łatwo przychodzi określenie kogoś jako coacha w momencie, gdy udziela rady czy wyraża swoją opinię. Coacha uznajemy po części za psychologa, ale również za mówcę motywacyjnego i dodatkowo za doradcę personalnego. Stosujemy zamiennie te określenia, myląc pojęcia, mieszając znaczenia słów oraz to, czym osoby wykonujące wymienione zawody naprawdę się zajmują.
Co robi coach?
Słowo coach tłumaczone dosłownie z języka angielskiego oznacza trener. Często do tego słowa mimowolnie dorzucamy określenie „coach personalny”, co z kolei naprowadza na myślenie o trenerze, który ma pomóc w pracy nad kondycją czy sylwetką. Jest to jednak kolejna pułapka, która powoduje błędne rozumienie pojęcia. Coaching jest jedną z interaktywnych metod rozwoju osobistego, a coach jest osobą, która wspiera w tych działaniach.
Czym zajmuje się coach?
Jego głównym zadaniem jest wysłuchanie klienta, obserwacja i rozmowa. Rezultatem takiej relacji powinno być dotarcie do pewnych wniosków i zwiększenie samoświadomości. Celem nie jest wskazanie drogi, wytknięcie błędów czy zmotywowanie do określonego działania. Chodzi o zachęcenie do spojrzenia na sprawy czasem z innej perspektywy albo zastanowienia się nad ich sensem.
Jak zostać coachem?
Najbardziej pożądanym efektem coachingu jest przeprowadzenie rozmowy tak, aby prowadziła do podjęcia działań, które pomogą osiągnąć to, co jak dotąd było tylko w fazie wyobrażeń i planów. Niestety to zajęcie nie uzyskało w polskim prawie jeszcze miana zawodu. Dlatego też, żeby zajmować się coachingiem, należy ukończyć kurs, szkolenie bądź inne warsztaty przygotowujące do wykonywania tego rodzaju pracy. Warto przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu kształcenia samemu wybrać się do coacha i zobaczyć, na czym to dokładnie polega, co robi coach i czy po takiej wizycie nadal uważamy, że to dla nas odpowiednia droga.
Przy wyborze kursu na coacha warto zwrócić uwagę na oferowane zajęcia, stosunek zajęć praktycznych do teoretycznych i czy zapewniane są szkolenia pod okiem cenionych w branży coachów. Należy podkreślić jednak, że zdobycie certyfikatu czy dyplomu nie gwarantuje powodzenia. Najważniejsza jest praktyka oraz budowanie własnej marki poprzez ciągłe rozwijanie siebie i swoich umiejętności interpersonalnych, które umożliwiają skuteczne działanie. W naszej ofercie też możesz znaleźć studia podyplomowe z coachingu!
Autror: Weronika Kowalczyk