CZYM ZAJMUJE SIĘ HR MANAGER? PODPOWIADAMY!
WPROWADZENIE
Skrót HR oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie (ang. Human Resources Management), jest to szerokie pojęcie, w praktyce odnoszące się do polityki personalnej firmy. Praca działu HR jest bardzo ważna, gdyż we współczesnym świecie zasoby ludzkie mają realny wpływ na wartość i konkurencyjność firm, HR manager jest łącznikiem między kierownictwem a pracownikami firmy. Kim jest HR manager oraz jakie powinien posiadać kompetencje? Zapoznaj się z poniższą treścią!
Charakterystyka ról specjalistów HR
Role specjalistów HR są zróżnicowane, w zależności od pełnionych przez nich funkcji. Mogą to być funkcje bardzo ogólne, jak funkcja dyrektora HR, kierownika działu HR, czy partnera biznesowego. Ale mogą to być funkcje specjalistyczne, jak specjalista do spraw wynagrodzeń, zarządzania talentami, uczenia się i rozwoju. Role specjalistów HR są również uzależnione od poziomu, na którym działają, czy to jest poziom strategiczny, wykonawczy, administracyjny, ponadto od potrzeb organizacji, kontekstu pracy oraz posiadanych umiejętności.
Mogą występować w roli strategów, innowatorów, partnerów biznesowych, agentów zmian, mediatorów i coachów. Oto przykładowe stanowiska, na które można aplikować: HR business partner, dyrektor ds. personalnych, kierownik ds. rekrutacji, specjalista ds. rekrutacji, kierownik działu kadr i płac, specjalista ds. kadr i płac, specjalista ds. szkoleń, asystent ds. personalnych, doradca zawodowy, inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto w korporacjach możemy spotkać się z angielskimi nazwami tych stanowisk — np. HR Manager, HR Specialist, HR Assistant, HR Consultant, HR and Payroll Specialist czy Recruitment Specialist.
Jakie kluczowe kompetencje powinien posiadać HR Manager?
Osoba, która chce być dobrym menadżerem potrzebuje rozwiniętych zarówno kompetencji twardych jak i miękkich, czyli z jednej strony powinien dysponować obszerną wiedzą merytoryczną, a z drugiej – umiejętnościami społecznymi. W pracy HR Managera istotne są niektóre cechy charakteru i kompetencje miękkie takie jak zdolności komunikacyjne, umiejętność pracy w zespole, otwartość, świetna organizacja pracy, umiejętność wyznaczania priorytetów oraz wrażliwość na innych.
Do kluczowych umiejętności, które liczą się szczególnie we współczesnym świecie biznesu i będą znaczące w przyszłości zaliczamy: zarządzanie zmianą, chęć i gotowość do ciągłego uczenia się, zarządzanie zespołem, zarządzanie czasem i zadaniami, motywowanie pracowników, innowacyjność, otwartość na nowe pomysły oraz działania, zarządzanie projektami, zdolność podejmowania decyzji, zbudowanie sobie autorytetu i szacunku, wiedza analityczna, umiejętność efektywnej komunikacji i empatycznego słuchania, rozwiązywanie problemów, zdolność podejmowania decyzji, myślenie strategiczne oraz delegowanie zadań. Do kluczowych kompetencji w pracy menadżera zaliczamy również inteligencję emocjonalną, na którą składają się cztery umiejętności tj. zarządzanie emocjami, samoświadomość, empatia i zarządzanie relacjami. Wśród kompetencji miękkich bardzo ważna jest kreatywność, która ma duży wpływ na efektywność wykonywanej pracy.
Zadania wykonywane przez specjalistów ds. HR
Zadaniem działu HR jest dbanie o dobrą atmosferę i samopoczucie pracowników, a tym samym polepszenie funkcjonowania całej firmy. Ważny jest więc psychiczny aspekt zdrowia w środowisku pracy. Duże znaczenie jest przypisywane rekrutacji kandydatów do pracy lub ich poszukiwanie czy naliczanie wynagrodzeń, ale też wdrażanie szkoleń, nadzór nad benefitami pracowniczymi oraz przeciwdziałanie mobbingowi. Zadania, które będzie wykonywał specjalista ds. HR, można podzielić na HR miękki i twardy. Miękki HR skupia się przede wszystkim na rekrutacji, onboardingu oraz dbaniu o środowisko pracownicze w organizacji. Natomiast działania z obszaru twardego HR dotyczą spraw kadrowych, prawnych i administracyjnych. Dla osób pracujących w obszarze twardego HR konieczna jest znajomość przepisów oraz praw i obowiązków pracowników i pracodawców. Podział zadań specjalistów z obszaru miękkiego i twardego HR przedstawiono w tab.1.
Tab. 1. Działania wykonywane przez specjalistę z obszaru miękkiego i twardego HR
DZIAŁANIA Z OBSZARU MIĘKKIEGO HR | DZIAŁANIA Z OBSZARU TWARDEGO HR |
Kreowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy | Zawieranie umów z pracownikami |
Zamieszczanie ofert pracy | Kierowanie niezbędnych ostrzeżeń do pracowników i zwalnianie ich z pracy |
Selekcja napływających curriculum vitae | Wyliczanie ekwiwalentów urlopowych |
Czytanie CV i listów motywacyjnych kandydatów | Naliczanie urlopów pracowniczych zgodnie z Kodeksem pracy |
Prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych | Rozliczanie zwolnień lekarskich pracowników |
Komunikacja z potencjalnymi pracownikami na LinkedIn. (LinkedIn – międzynarodowy serwis społecznościowy, specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych) | Obsługiwanie systemu kadrowo-płacowego |
Wdrażanie nowych pracowników do firmy | Sporządzanie i prowadzenie firmowej dokumentacji |
Stwarzanie warunków, które ułatwią pracownikom osiąganie celów wyznaczonych przez firmę | Przygotowywanie dokumentacji związanej z przebiegiem zatrudnienia |
Przeprowadzanie okresowej ewaluacji ocen pracowników | Zgłaszanie pracowników do ubezpieczenia ZUS i urzędu skarbowego |
Rozwiązywanie konfliktów | Pilnowanie, by wszystkie działania firmy były zgodne z prawem |
Monitorowanie poziomu zadowolenia pracowników i wdrażanie działań naprawczych | Naliczanie wynagrodzeń |
Zapewnienie dobrej atmosfery w organizacji | Kontakt z instytucjami zewnętrznymi |
Motywowanie pracowników | Ewidencjonowanie czasu pracy pracowników |
Dbanie o przepływ informacji między pracownikami a kierownictwem firmy | Samokształcenie |
Jak zostać HR Managerem?
Aby rozpocząć karierę w branży HR warto mieć ukończone studia na kierunku zarządzanie, w specjalności zarządzanie zasobami ludzkimi, co oferuje także nasza Uczelnia. Ważna jest znajomość MS Office w stopniu bardzo dobrym, a także znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie oraz znajomość programów rekrutacyjnych ATS (np. eRecruiter, HRlink, Recruitee czy Traffit), a w przypadku twardego HR kluczowa jest wiedza z przepisów i zagadnień kadrowo-płacowych.
Podsumowanie
Praca HR Managera to wielowątkowe działania dotyczące jego odpowiedzialności nad wszystkimi operacyjnymi zadaniami od employer brandingu i rekrutacji po proces odejścia pracownika oraz współpracy i strategicznego wsparcia dla zarządu, managerów, a także pozostałych pracowników. Również w gestii HR Managera pozostaje zadbanie o komunikację dotyczącą wszystkich aspektów obszaru pracowniczego w firmie. Sprawdź również wpis o zaangażowaniu pracowników!
ŹRÓDŁA
Armstrong Michael, Taylor Stephen, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Wydanie VI zmienione, Warszawa 2016.
https://mtc.pl/blog/kompetencje-menedzerskie/ (pobrano 21.10.2023).
https://hrpress.pl/artykuly/zarzadzanie/hr-manager-moze-zostac/ (pobrano 21.10.2023).
Autor: Andrzej Drobczyk