4 Sty '21

Jak technika MINDFULNESS może polepszyć jakość Twojej pracy?

Jak technika MINDFULNESS może polepszyć jakość Twojej pracy?

Medytacja i mindfulness w ostatnich latach zdobywają coraz większą popularność. O korzyściach z ich regularnego praktykowania mówią już nie tylko psychologowie czy nauczyciele jogi, lecz także żyjący na wysokich obrotach ludzie biznesu.

Na czym polega mindfulness?

Tempo życia każdego z nas jest coraz szybsze. Rośnie poczucie, że musimy zrobić więcej, szybciej, a jednocześnie lepiej. Konkurujemy i ścigamy się nie tylko z innymi, ale także sami ze sobą. Cały czas musimy być w ruchu i coś robić bo inaczej czujemy się bezużyteczni, boimy się krytyki ze strony innych. Takie napięcia najczęściej można zaobserwować w korporacyjnym świecie, tam gdzie korzysta się z modeli opartych na efektywności i pomnażaniu zysków. Stresująca atmosfera odbija się zarówno na pracownikach jak i całej organizacji i jej funkcjonowaniu. Dlatego tak istotne jest umiejętne radzenie sobie z napotykanymi trudnościami, a pomóc nam w tym może medytacja.

Na czym polega mindfulness? To praktyka polegająca na ćwiczeniu umysłu w celu zachowania dobrego zdrowia, zwiększenia energii życiowej, oczyszczenia umysłu i rozwinięcia współczucia, cierpliwości czy innych pożądanych cech. Osoby praktykujące medytacje najczęściej traktują ją po prostu jako sposób na redukcję stresu i wyciszenie. Moda na taki uniwersalny charakter praktyki przyszła wraz z treningiem mindfulness, który jest uwspółcześnioną odsłoną medytacji.

Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku opracowano program medyczny i psychologiczny dla osób cierpiących na chroniczny ból, nadciśnienie, depresję, zaburzenia trawienia i inne dolegliwości. Celem programu była redukcja stresu i napięcia psychicznego poprzez koncentrowanie uwagi na bieżącym doświadczeniu. Ponieważ okazał się skuteczny, z czasem zaczęto z niego korzystać na całym świecie, już nie tylko w kontekście terapeutycznym. Można powiedzieć, że mindfulness jako codzienna praktyka uważności stał się stylem życia. Dzięki ćwiczeniom medytacyjnym, podczas których np. skupiamy się na oddechu, uczymy się zauważać pojawiające się myśli i nie skupiając na nich uwagi pozwalamy im przepłynąć. W tej technice wbrew pozorom nie chodzi o to, by siedzieć i nie myśleć o niczym – wiele osób na początku niepotrzebnie stara się osiągnąć taki stan. Idea mindfulness zakłada obecność w teraźniejszości, a więc uchwycenie myśli, odnotowanie, jakie emocje lub efekty w ciele wywołują, a następnie „puszczenie” ich. Trening mindfulness można wdrożyć do codziennych czynności, by zacząć dostrzegać elementy swojej codzienności: poranną kawę, dojazd do pracy, spotkanie zespołu, kontakt z klientem… i cieszyć się nimi tu i teraz.

Co daje medytacja na co dzień i dlaczego może podnieść efektywność pracy?

Praktykujący mówią, że nauka medytacji daje im liczne korzyści w życiu codziennym i w pracy. Wśród nich wymieniają m.in.: lepsze radzenie sobie ze stresem, łatwiejsze zasypianie, zwiększenie koncentracji, umiejętność doceniania każdej chwili i życia tu i teraz. W życiu zawodowym mindfulness może być receptą na multitasking i pomóc lepiej funkcjonować w dobie powszechnego zagonienia i pracy pod presją czasu. Wielu osobom pozwala zrozumieć swoje ograniczenia i zacząć odpuszczać rzeczy, których nie są w stanie zrealizować. Medytacja pozwala na lepsze rozumienie siebie, a więc również swoich celów zawodowych. Dzięki regularnej praktyce może wyklarować nam się ścieżka zawodowa, łatwiej przychodzi ustalanie priorytetów. Zyskujemy świadomość swoich mocnych stron lub odkrywamy, czego nie lubimy, jakie zadania nas męczą, spinają, zniechęcają, wywołują negatywne emocje lub napędzają łańcuch przykrych myśli. Wiele osób lubi zaczynać dzień od medytacji uważności, gdyż pozwala im to lepiej zorganizować pracę i zyskać więcej energii do działania. Dla innych jest to sposób na wyciszenie i złapanie równowagi po intensywnym dniu.

Jak zacząć swoją przygodę z koncepcją mindfulness?

Jak zacząć? Dobrze jest nie rzucać się od razu na głęboką wodę, ale działać metodą małych kroków. Na początku dobrze jest rozpocząć od  kilku minowych sesji i stopniowo je wydłużać, obserwując swoje potrzeby. Jeśli natomiast chodzi o ćwiczenia mindfulness, które można wykonywać w sytuacjach codziennych, np. podczas przerwy w pracy, na początek polecane jest uważne jedzenie. Weź np. jakiś owoc i uaktywnij wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, węch, na końcu smak. To ćwiczenie sprawdzi się też z poranną kawą. Nie spiesz się i doświadczaj tej chwili, skup się na detalach.

Gdy siedzisz przy biurku, możesz też co jakiś czas mentalnie „zeskanować” swoje ciało. Zaobserwuj, jak siedzisz, co odczuwasz, czy jest Ci zimno, czy gorąco? Może zakładasz nogę na nogę, siedzisz na brzegu krzesła, masz spiętą szyję? Jaki jest rytm Twojego oddechu? Przesuwaj się krok po kroku od czubka głowy do palców stóp – przy okazji możesz świadomie rozluźniać poszczególne części ciała, a będzie to chwila relaksu.

Mindfulness to niezwykłe narzędzie, które każdy z nas może wykorzystywać do uczynienia swoich szarych komórek bardziej produktywnymi oraz do osiągania większej efektywności i satysfakcji z wykonywanej pracy.

Autor: Anna Stefańska


Szukaj
Multis Multum

Multis Multum to magazyn studencki tworzony przez Studentów Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości pod nadzorem:

Redaktor Naczelna – mgr Aneta Idzik-Nowak

Adiustator – dr inż. Dominika Woźny  

Kontakt: a.idzik@wszib.edu.pl

Gdzie możesz nas czytać?

Multis Multum to bezpłatny kwartalnik dostępny na terenie uczelni WSZiB przy Al. Kijowskiej 14 w Krakowie.