Marian Kapuściński – Koordynator Marketplace w Polsce
Praca koła naukowego związana jest z uczestnictwem w jednej z symulacji Marketplace – angielskiej wersji Venture Strategy. Pierwszy raz na naszej uczelni studenci mają możliwość skorzystać z nowej wersji Marketplace związanej z rynkiem rowerów. Podczas spotkań studenci uzyskują niepowtarzalną okazję praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej, oraz dotychczasowego doświadczenia. Podczas trwania rozgrywki studenci spotykają się z opiekunem koła, celem omówienia strategii działań w poszczególnych rundach decyzyjnych, oraz analizy uzyskanych wyników. Szczegółowe informacje dotyczące Symulacji Biznesowych Marketplace znajdują się na stronie: www.ispace.com.pl
Od 1999 roku członkowie Koła naukowego Marketplace odnieśli kilka międzynarodowych sukcesów: dwa razy uzyskali pierwsze miejsce w ogólnej kwalifikacji konkursu a raz zajęli drugie i trzecie miejsce.
Tematy spotkań Koła Naukowego Marketplace
Spotkanie 1
Wybór wersji symulacji i omówienia pracy Koła Naukowego
Spotkanie 2 – Organizacja pracy firmy i pierwsze decyzje
Nazwa firmy.
Sprzedaż 1 500 000 akcji.
Ustalenie celów osobistych.
Przeanalizowanie badań rynku.
Ustalenie celów korporacyjnych i ogólnej strategii biznesowej.
Wybieranie pierwszego i drugiego segmentu docelowego.
Zaprojektowanie przynajmniej jednej marki dla każdego segmentu docelowego.
Zaplanowanie otwarcia pierwszego sklepu rowerowego.
Decyzja o otwarciu centrum sprzedaży internetowej.
Budowa zakładu produkcyjnego.
Spotkanie 3 – Wejście na rynek testowy
Sprzedaż 500 000 akcji zespołowi wykonawczemu.
Zatrudnienie pracowników produkcyjnych i pracowników serwisu.
Ustanowienie pakietów wynagrodzenia dla pracowników.
Ustalenie cen marki i priorytet.
Projektuj reklamy i umieść je w tradycyjnych mediach drukowanych i w Internecie.
Zbuduj swoje działania marketingowe w Internecie, uruchamiając organiczną kampanię marketingową w wyszukiwarkach.
Planowanie produkcji.
Badania rynku zakupów.
Zaplanowanie otwarcia nowego punktu sprzedaży.
Przygotowywanie sprawozdań finansowych proforma.
Spotkanie 4 – Umiejętna korekta strategii i ekspansja rynkowa
Sprzedaż 500 000 akcji.
Analiza danych rynkowych, finansowych i produkcyjnych z rynku testowego.
Dostosowanie strategii i taktyki firmy (projektowanie marki, ceny, reklamy, marketing internetowy, personel sprzedaży i serwisu, pakiety kompensacyjne, produkcja).
Zaplanowanie otwarcia nowego punktu sprzedaży.
Przygotowywanie sprawozdań finansowych proforma.
Spotkanie 5 – Inwestowanie w przyszłość
Przygotowanie biznesplanu i negocjacje z Inwestorem Wysokiego Ryzyka (venture capital) do 2 500 000.
Zainwestowanie w badania i rozwój, celem wprowadzenia nowych komponentów na rynek.
Znaczne zwiększenie zasięgu rynku poprzez dodanie nowych punktów sprzedaży.
Podnoszenie operacyjnej mocy produkcyjnej.
Dostosowanie strategii i taktyki firmy (projektowanie marki, ceny, reklama, personel sprzedaży i serwisu, marketing internetowy, wydajność sprzedaży, rekompensaty, produkcja).
Przygotowywanie sprawozdań finansowych proforma.
Spotkanie 6 – Rozwijanie strategii biznesowej
Poprawa strategii firmy; analiza sygnałów płynących z rynku w celu lepszego zaspokajania potrzeb klientów i pokonania konkurencji poprzez projekty marek, weryfikację decyzji: cenowych i dotyczących reklamy, nowe biura sprzedaży oraz motywowanie sprzedawców.
Rozwijanie asortymentu sprzedaży, wprowadzenie nowych komponentów opracowanych przez dział badań i rozwoju (R&D).
Kontynuacja ekspansji na rynku, inwestycje w reklamę, zasoby ludzkie, nowe sklepy i moce produkcyjne.
Poznanie możliwości licencjonowania i rozwój sojuszy strategicznych.
Spotkanie 7 – analiza strategii biznesowej i przekazanie firmy
Analiza danych rynkowych, finansowych i produkcyjnych.
Dostosowanie strategii i taktyki firmy w razie potrzeby.
Przygotowanie sprawozdania dla Rady Dyrektorów